Auto huren in Marokko

Wat moet je weten over een auto huren in Marokko?

Blog inhoud

Wat moet je weten over een auto huren in Marokko?

Ga je zelfstandig rondreizen door Marokko? Dan is een auto huren een absolute must. Zonder eigen vervoer mis je namelijk de vrijheid om de mooiste plekken te ontdekken. Samen met mijn vader heb ik 11 dagen door dit prachtige land gereisd en onderweg veel geleerd, waaronder een ‘dure’ les over de ontelbare politiecontroles. Ondanks dat we ons keurig aan de regels hielden, kregen we tóch een bekeuring. Dit blijkt voor veel reizigers haast onvermijdelijk. Hoe voorkom je een boete, en wat moet je doen als je er toch een krijgt? Hoe zijn de wegen, en welke auto kies je? In deze blog lees je alles over een auto huren in Marokko en hoe je je het beste kunt voorbereiden op jouw roadtrip.

In Marokko heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van een e-sim. Waarom ik dit niet eerder heb gedaan heb ik mij meerdere keren afgevraagd want een e-sim is zó veel makkelijker dan dat gepruts met een fysieke simkaart! Na veel googelen koos ik voor Firsty, dit was de goedkoopste aanbieder die ik kon vinden. Daar heb ik overigens niets van gemerkt. Het internet werkte TOP, ik wil niet anders meer! Gebruik mijn code LQ74-JYED voor €3 korting op je eerste aankoop.

Auto huren in Marokko: hoe zijn de wegen?

Over het algemeen zijn de wegen in Marokko prima, maar verwacht geen kilometerslange gladgestreken asfaltwegen zoals we die in Nederland kennen. Hier en daar een groot gapend gat is geen uitzondering, vooral de weg tussen Tanger en Chefchaouen vonden wij erg slecht. Hier is duidelijk een lange tijd niets aan gedaan. Echter, de rest van onze route (Chefchaouen tot Marrakesh via de woestijn) lag er prima bij. 

Verbetering van de wegen

De afgelopen jaren wordt er hard gewerkt aan de wegen in Marokko, en hoewel er al veel veranderd is, is het einde nog lang niet in zicht. Er is een budget van maar liefst 7,74 miljard Marokkaanse Dirham vrijgegeven om tussen 2025 en 2027 uit te geven aan het verbeteren van de wegen en aanleggen van snelwegen. Dit staat gelijk aan zo’n 774 miljoen (!) euro.

De plannen om de wegen te verbeteren zijn goed te merken. Op veel plekken zijn ze met de weg bezig en op sommige plekken is het asfalt spiksplinternieuw. Zo is bijvoorbeeld een groot deel van de slingerweg tussen Aït Ben Haddou en Marrakesh aangelegd in samenwerking met Zwitserse bedrijven. Het wegdek is hier uitstekend. Gedeelten die van mindere kwaliteit zijn, zullen ongetwijfeld binnenkort aan de beurt zijn gezien de grootste plannen van de overheid. 

Helaas zijn de bermen langs de weg bezaaid met afval, vooral rondom bewoond gebied. Het lijkt hier de normaalste zaak van de wereld om alle rommel van je af te gooien (doe hier zelf alsjeblieft niet aan mee!). Rondzwervend afval en een gebrek aan afvalverwerking is een groot probleem in het land, en een oplossing lijkt nog ver weg.

Wat voor auto heb je nodig in Marokko?

Als je hebt besloten om zelfstandig rond te reizen door Marokko, is de volgende vraag welke auto je nodig hebt. Op de website van autoverhuurders zoals Sunny Cars zijn de mogelijkheden eindeloos, maar ik heb goed nieuws voor je: een 4×4, suv of andere grote, hoge auto is weggegooid geld. Sterker nog, zo’n auto is alleen maar onhandig.

Onze huurauto

Wij kozen voor een Dacia Logan (of vergelijkbaar model) en dat was achteraf de beste keuze. Zolang je op de verharde hoofdwegen blijft, is er geen enkele reden om een grotere auto te nemen. De wegen kunnen soms wat hobbelig zijn, maar wij hebben tijdens deze 11 dagen nooit gedacht: ‘’Nu zou een grote auto wel handig zijn’’. Qua parkeren is een grote auto sowieso alleen maar onhandig en in dorpjes of steden zijn de straten soms zo smal dat je er alleen met een kleine auto doorheen kunt. Daar sta je dan met je patserbak.. 

Kortom: zolang al je bagage in de kofferbak past en je er comfortabel in kunt zitten met je reisgezelschap, zit je goed. Het huren van een duurdere, grotere auto heeft geen voordelen in Marokko en kan juist in je nadeel werken.

Zorg er altijd voor dat je een creditcard bij je hebt die op naam staat van de hoofdbestuurder. Heb je deze niet, dan krijg je de huurauto niet mee. Verhoog ook eventueel de limiet van je creditcard. De borg verschilt per aanbieder, maar kan redelijk hoog zijn. Onze borg bedroeg €1600. Een internationaal rijbewijs is niet nodig.

Inpaktip: Neem een muziekboxje mee voor leuke muziek tijdens je roadtrip. Het grof van de radiozenders stoort of zijn Arabische zenders.

Is autorijden in Marokko veilig?

Waar het vandaan komt, weet ik niet, maar er kleeft één heel groot vooroordeel over Marokko: het zou er onveilig zijn. Ik probeer hier niet mee te zeggen dat de ervaring van sommige reizigers niet op waarheid gebaseerd is, maar weet dat wij ons geen moment onveilig of onprettig hebben gevoeld tijdens onze hele rondreis. Ik durf wel te stellen dat Marokko op de gedeelde eerste plek staat qua landen waar ik mij het meest veilig heb gevoeld. Ik moet er wel bij vermelden dat ik samen met mijn vader reisde, én dat ik mij altijd respectvol heb gekleed. Wellicht heeft dat een grote invloed gehad op mijn positieve ervaring.

Daarmee kan ik ook bevestigen dat autorijden door Marokko veilig is. Niet alleen wij hebben een positieve ervaring gehad, maar dit lees je ook veel terug in de ervaringen van anderen. De tip die ik je wel wil meegeven is om te vermijden dat je in het donker de weg op gaat. De wegen zijn slecht verlicht waardoor je de gaten of medeweggebruikers niet altijd op tijd ziet. 

Autorijden in grote steden

Grote steden zoals Tanger, Fez of Marrakesh zijn plekken waar het verkeer wat chaotischer wordt. Iedereen lijkt maar wat te doen, er ontstaat een toeter-cultuur en als je je voorrang niet neemt dan sta je er morgen nog. Onze ervaring is dat je eerst erg moet wennen aan deze rijstijl. Ogen in je achterhoofd of een oplettende passagier op de bijrijdersstoel zijn geen overbodige luxe want overal komt verkeer vandaan. Als je eenmaal weet hoe het werkt, lukt het aardig om mee te gaan met de flow maar relaxed is anders. 

Blijf rustig, houd voldoende afstand van je voorganger en onthoud dat je niet altijd de maximumsnelheid hoeft te rijden. Ik vond dit wel een mooie: als er in Nederland een auto te langzaam rijdt, ga je er meteen voorbij. Als dit in Marokko het geval is, zal er wel een reden voor zijn. 9 van de 10 keer klopte dit ook. Of als je voorganger een slinger maakt, is dat niet omdat hij/zij niet zit op te letten maar omdat er hoogstwaarschijnlijk een enorm gat in de weg zit. Doe wat de locals doen, kijk hun rijstijl af, verdiep je in de belangrijkste verkeersregels en dan moet het goedkomen! Onderaan deze blog lees je 12 laatste tips voor autorijden in Marokko.

Corrupte politie: zo voorkom je een boete

Helaas hebben we één groot minpunt aan Marokko ontdekt: de corrupte politie. Er zijn zó intens veel politiecontroles dat het al snel niet meer leuk is. Dit in combinatie met dat je vaker niet dan wel weet hoe hard je mag rijden, is een gevaarlijk recept voor bekeuringen. 

Op onze eerste dag van onze roadtrip grapte ik al dat het een prestatie is om de reis te volbrengen zonder bekeuring. Helaas is ons dit niet gelukt, gelukkig is het bij 1 bekeuring van 150 Dirham (€15) gebleven, maar dat hadden er absoluut véél meer kunnen zijn. En dat is niet omdat wij geen auto kunnen rijden of een zware rechtervoet hebben. 

  • Houd goed in de gaten hoe hard je mag. Het is niet zeldzaam dat de snelheid verandert van 100 naar 80 naar 60 binnen 100 meter. Vlak achter het 60 km/uur bord staat een onopvallende politieagent met een laser. Rem je niet op tijd af, ben je meteen aan de beurt. Soms staan de bordjes ergens achter verstopt of staan ze ineens verder van de weg, onopvallend in de berm.
  • Rijd je op een lange, rechte, goed geasfalteerde weg die eindigt bij een rotonde? Dan kun je de klok er haast op gelijk zetten dat de politie op het midden van de rotonde met een laser staat. Ze staan vaak op plekken waar je prima harder kan rijden dan de maximumsnelheid, en waar ze je van een afstandje aan zien komen vliegen. Onderaan een heuvel bijvoorbeeld of net na een bocht.
  • Politieagenten met laser staan vaak solo achter een boom, bord, hekje, op een stoeltje achter de vangrails of in de struiken, en pas kilometers later kom je door een politiecontrole waar je aan de kant gezet kan worden als je te hard hebt gereden. Je moet dus altijd op je hoede zijn, politie is hier lang niet altijd zichtbaar. Iedere politiecontrole is weer een ‘als-dat-maar-goed-gaat’ momentje.
  • Neem het seinen van tegenliggers serieus. Seint er iemand naar je? Je licht is hoogstwaarschijnlijk niet kapot, maar er staat in de komende kilometers een politieagent op een onopvallende plek met een laser. Er wordt heel veel geseind door locals, vaak omdat ze het niet eens zijn met het grote aantal politiecontroles en door het seinen mensen proberen te waarschuwen. 
  • Stop altijd bij het stopbord bij een politiecontrole. De politiecontroles zijn goed aangegeven door middel van pionnen en borden langs de weg. Het laatste bord is een stopbord. Je mag pas doorrijden als de politie naar je zwaait dat alles oké is. Dat heeft ermee te maken dat ze de kentekenplaat moeten checken. In hun systeem kunnen ze zien wie te hard heeft gereden. Soms doen ze alsof ze je niet zien om te kijken of je wel stopt. Wij hebben op die manier wonderbaarlijk een waarschuwing gekregen: we stonden niet helemaal stil.. De politieagent gaf aan dat heel veel toeristen deze fout maken. Dus: dom stil blijven staan totdat duidelijk is dat je door mag rijden.

Wat maakt de politie corrupt?

10 politiecontroles op een dag is niets. Wij spraken bij één van onze accommodaties een Marokkaan die voor de liefde is verhuisd naar Frankrijk. Voor hem zal Marokko altijd een vakantieland blijven, en Frankrijk zijn thuis. Daar had hij meerdere redenen voor, één daarvan is de corrupte politie. De snelheden zo vaak aanpassen doen ze expres; zo kunnen ze meer geld vangen. Op een gegeven moment weet je gewoon niet meer wat nu de maximumsnelheid is en moet je gokken: 100, 80, 60 of toch 40? 

Maar dat is niet alles. Je moet altijd meteen de boete in cash betalen, de bedragen verschillen en als je een beetje een vlotte babbel hebt kun je als local de bekeuring zo afwimpelen. Toeristen krijgen soms een hogere boete dan locals en bewijs dat je te hard hebt gereden krijg je niet.

Inwoners doen alles wat ze kunnen om de corrupte politie te stoppen, omdat ze zich maar al te goed beseffen dat dit imago niet positief werkt om toeristen te trekken.

12 essentiële roadtrip tips voor Marokko

Als je een beetje weet hoe het verkeer werkt, is autorijden in Marokko makkelijker dan je nu waarschijnlijk denkt. Hieronder nog wat laatste tips om goed voorbereid op pad te gaan:

1: Tijden die Google Maps aangeeft zijn te krap

Als er iets is dat wij geleerd hebben van Google Maps, is dat de tijden die de app aangeeft niet kloppen. Voor het gemak kun je het beste zo’n 25% er bij op tellen. Voorbeeld: geeft Google Maps aan dat het 2 uur rijden is? Maak daar maar 2.5 uur van. De weg tussen Chefchaouen en Fez spant de kroon. Daar staat zo’n 3.5 uur voor, maar wij hebben er bijna 5 uur (!) over gedaan exclusief stops.

2: Neem geen binnendoorwegen

Google Maps heeft er nog wel eens een handje van om je binnendoor te sturen. Voor andere landen is dit misschien een leuke detour, maar in Marokko is dit niet handig. Je eindigt gegarandeerd op een onverharde weg, een klein stukje omrijden via de hoofdwegen is een betere optie. 

3: Rijd rustig, er is veel gaande

Als je nog nooit in een land als Marokko hebt auto gereden, dan kan ik me voorstellen dat je hoofd even op error slaat. Er is veel gaande: schoolgaande kinderen die over de weg lopen, scootertjes die overal achter vandaan komen, ezels, schapen, etc. Er zijn geen speciale fietspaden of een stoep. De weg deel je hier met iedereen. Rijd daarom rustig om het overzicht te bewaren. 

4: Ogen in je achterhoofd

Omdat er zo veel gebeurt op de weg en grote gaten niet aangekondigd worden, is ontspannen achterover leunen in drukke gebieden geen optie. Vooral bij het doorkruisen van dorpjes of steden zijn ogen in je achterhoofd geen overbodige luxe. Vraag of de bijrijder met je mee wil kijken op deze chaotische plekken. Twee paar ogen zien nu eenmaal meer dan één.

5: Zorg ervoor dat je de verkeersregels kent

Klinkt logisch, toch wordt het niet altijd gedaan. Het motto ‘we zien wel hoe het werkt als we er zijn’ is hier niet zo handig. Je hebt tijdens het rijden al genoeg aan je hoofd. Weet jij bijvoorbeeld wat het verschil is tussen de voorrangsregels op een rotonde met stoplicht vs een rotonde zonder stoplicht? Of wanneer je beter niet op de rechter rijstrook rijdt? Bespaar jezelf en je medeweggebruikers een hoop stress en zoek dit van tevoren even op. Zo kun je je volledig focussen op de routeplanner en het verkeer.

6: Neem het toeteren niet te persoonlijk

Toeteren in Marokko heeft een heel andere betekenis dan toeteren in Nederland of België. In Marokko heerst een eigen toetercultuur. Het wordt vaak en veel als waarschuwing gebruikt: ‘pas op, ik ga je nu inhalen’ of ‘na deze auto ga ik eerst’. In het begin kan het wat intimiderend voelen, maar je raakt er snel aan gewend. 

7: Let op scooters zonder licht

In het donker rondreizen door Marokko raad ik sowieso af, maar mocht het per ongeluk gebeuren dat je het laatste stukje naar je bestemming in het donker rijdt, let dan goed op scooters. Veel hebben namelijk geen licht aan in het donker! 

8: Download Google Maps kaarten

Ik heb tijdens deze rondreis voor het eerst een e-sim gebruikt, wat een verademing! Overal had ik perfect bereik, op wat afgelegen gebieden na. Toch is het geen fijn gevoel om afhankelijk te zijn van je bereik, dus download voor de zekerheid de Google Maps kaarten van de gebieden waar je doorheen reist. 

9: Er zijn veel tankstations

Goed om te weten: om de haverklap kom je langs een tankstation. Je hoeft dus nog niet in de stress te schieten als je tank half leeg is, je gaat nog tientallen mogelijkheden krijgen om de tank op tijd aan te vullen. Enkel in afgelegen gebieden zoals in de Todra Gorge kloof of rondom de woestijn zijn je opties wat beperkter, maar het is ons nooit opgevallen dat we al een hele tijd geen tankstation hebben gezien.

10: Staar je niet blind op de verkeersregels

Marokkaanse weggebruikers rijden vooral op hun eigen manier. Soms voelt het alsof iedereen maar wat doet en ze hun eigen regels bedacht hebben. Verwacht het onverwachte. 

11: Vermijd de medina van grote steden

De medina zelf is autovrij, maar je kunt met de auto wel heel dichtbij komen. Echter, hoe dichter bij de medina je komt, hoe chaotischer het verkeer wordt. Bezoek je de stad aan het begin of eind van je reis, haal je auto dan pas op als je de stad verlaat of lever je auto meteen in als je op je eindbestemming aangekomen bent. In de stad heb je geen auto nodig en is het alleen maar onhandig. Bezoek je een grote stad in het midden van je reis? Parkeer deze dan ergens aan de rand van de medina en leg afstanden te voet af of neem eventueel een taxi. 

12: Taxi: maak vooraf prijsafspraken of boek online

Taxi’s in Marokko hebben geen meter. Super vervelend, want dat betekent dat je voor iedere taxirit opnieuw prijsafspraken moet maken met de chauffeur. Dit eindigt vaak in een discussie want in hun ogen zijn alle toeristen rijk. Hier waren wij na onze eerste rit al zo klaar mee, dat we alles daarna hebben gelopen en onze taxirit naar de luchthaven vooraf hebben geboekt via Booking.com. Je weet zeker dat je op tijd een taxi hebt en de prijzen staan vooraf al vast. Dit werkte per-fect!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blog inhoud

Meer Marokko?

Recente blogs:

Shop:

Bucketlist Journal
De must-have voor iedere avontuurlijke reiziger! 101 bucketlist avonturen die je minstens één keer in je leven wil beleven.

Hoeveel pagina's kun jij al vullen?
Shop nu!

Support mij:

Ik zou het heel tof vinden als jij mij wil supporten in wat ik doe! Dat doe je kosteloos en het werkt heel simpel, uitleg vind je hier❤️

Volg mij op social media: